Monday, June 8, 2009

Serunding @ Rumahku

Umi dan Abang

Anak dan wife

Umie

Pantai yang bersih dan Insya AlLah selamat



Biasala kalau cuti sekolah, berduyun-duyun orang balik ke kampung masing-masing. Matlamat utama ialah untuk berjumpa dengan orang tua. Kena jenguk juga orang tua setiap masa. Kalau call, tak cukup. Untuk keberkatan la... Siapalah kita tanpa mereka..

Kampungku tak la best sangat sebab takda Starbucks, seven eleven, KFC, McD, Jaya Jusco, Tesco, Tol DUKE, Waterworld dan lain-lain. Yang ada cuma kedai runcit Pok Dik, Kedai makan kantin JKR, dan sebuah pantai... Pantai kat rumah aku dekat je. Bak kata kawan sekolah (En Samsuri iklan Sensodyne) , 3 kali preh motor je, sampai.... alaa... lebih kurang 800 meter.

AMARAN
Kalau nak mandi pantai ni, kena ada skil juga. Bukan apa, aku tau la sebab bapa aku memang orang pantai. Ada la ilmu pantai sedikit sebanyak. Jangan mandi sembarangan je. Kita kena tengok dari jauh keadaan ombak.
Sekiranya ombak pantai tu menghala ke kiri dan ke kanan secara serentak dan bercelaru, jauhilah ia. Mungkin kat bawah tu ada arus deras yang boleh "menarik" atau menghanyutkan orang dengan begitu ganas. Walaupun seseorang itu Ian Thorpe (Juara Renang olimpik) sekalipun, tidak berupaya menentang arus ganas berkenaan. Alih-alih je timbul kat tengah laut...
Kalau tak silap, mereka namakan ia paloh atau pun Beruh...

So, kelebihan pantai rumah berbanding Pantai Irama, ialah ia kelihatan lebih selamat....





2 comments:

cza said...
This comment has been removed by the author.
cza said...

kirim salam ko abe demo deh..
bila nak pos serunding ni??